- VI ÄR TILLBAKA



VILKEN UNDERBAR DAG - AIK GJORDE DET, ELITSERIEN NÄSTA





AIK ÄR TILLBAKA I ELITSERIEN
, efter 2-0 mot Växjö och historiens kanske mest dramatiska kvalserie. Sorry Leksand. Sorry Rögle. Sorry Almtuna och alla andra små-klubbar. Men stora starka Gnaget är tillbaka i finrummen igen. Nu blir det drag i den där sömniga Elitserien nästa säsong, lite på det ;) Det här var nästa lika skönt som resan ner och vinsten mot Göteborg i höstas, cupguldet på Råsunda eller som SM-Guldet i hockey -84 mot Djurgården när Åslin satt i båset.

AIK gjorde det mesta i två perioder – utom just mål
. Inte ens när AIK fick spela fem mot tre i 84 sekunder lyckades de få in pucken. Christian Sandberg hade en av matchen bästa chans när han fick nästan helt öppet mål, men Viktor Fast i Växjö-målet slängde sig och räddade. Fast spikade igen totalt. Fram till den 14.22 in på den tredje perioden. Då kom Växjö-målvaktens första misstag när Lucas Lawson sköt 1-0 till AIK mellan benskydden på Fast.
– Det kändes så jävla bra. Det här var det värsta jag gjort, säger Henrik Eriksson.


Växjö tog ut ut målvakten med två och en halv minut kvar
och tryckte på. Men dryga minuten senare fick Daniel Bång pucken och kunde lägga in den i tom bur.
– Det går inte att beskriva. Vi gjorde mål i slutet av matchen och nu spelar vi i elitserien nästa år. Det är det bästa målet jag har gjort, säger Bång till Viasat hockey.
8097 personer på Hovet exploderade när elitserieavancemanget var ett faktum. Och många invaderade planen efter slutsignalen.
– Fan, vad skönt! Det är så jävla underbart. Det är krampaktigt och krig där ute men vi vinner, det är underbart, säger Richard Gynge.

ps. Lyckliga Hacke var där, alla mina polare var där, morsan var där.... men jag fick coacha mot gusk. "Men men, vad är väl en bal på slottet" ;)
Men jag var ju där redan 1984 hahaha... Been there, done that!!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ett stort grattis till elitserieplatsen. Hoppas bara ni har publik värdig den högsta serien. Återigen är det en gammal elev till mig som gjorde det. Bången är från Kista han med!

2010-04-12 @ 09:09:00
Postat av: Anonym

Tack Perre ;)

Och vilka underbara gamla elever du har haft, jag hyllar Bången efter nästan varje match. En riktig kämpe!!

Nä nu måste jag gråta en skvätt igen... snyft

2010-04-12 @ 14:57:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0