- VA F** E BULLIBULL



MITT SVAR PÅ SKÅNES BULLIBULL - DAMMSUGARE I KORVBRÖD... EN KORVSUGARE


När vi var i Helsinborg så sprang man hela tiden på "Bullibull", ni såg väl den hoppas jag. Någon äcklig fralla med en neg... eh chockladboll inuti. Eller som det stod på nätet:

"Bullibull var en "helsingborgsk" föresteelse på 80-talet (kan troligen beställas fortfarande på vissa konditorier i Helsingborg). Man köpte en chokladboll (Delicato) och la denna i en franskbrödbulle (kallad frasfralla i Sthlm)och tryckte till. Bra energikick, kanske något sämre näringsinnehåll. I de norra delarna av Hbg användes uttrycket "bullibull" och i de södra delarna sa man "bulle med bulle".

Så här kommer min smaksensation a´la Roslagen. En dammsugare, försiktigt invraperad i ett korvbröd. Och vips så har ni gjort en Korvsugare! En del kanske tycker det låter lite "kinky" men om ni föredrar Damm-Bröd så går det också bra. För er med lite mod så spetsa gärna det hela med en sträng senap och lite bostongurka.
Och självklart så tvingades jag testa resultatet på Ludde... som sa.... mmmmmmmmmmmmmmm


(En ÄKTA "Korvsugare", patentet klart på måndag ;)


(Test-panelen avsmakar underverket)


(.... och det blev fem BKV-vargar så klart)


(Själv testade jag Lenas vin-fynd från Helsingör. Nittionio danska för fem liter... ååå va gott ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0