- CAMP I NORRLAND



JÄMTLAND OCH - THE SWEDISH MOOSE-CAMP

Så är vi då äntligen uppe i det underbara Jämtland, landskapet där man kan "höra" tystnaden. Går man ut runt husknuten och några meter ut i skogen och stannar upp blickstilla och väntar en stund. Ja då får man höra allt annat än tystnad, det är vargarnas ylande och björnarnas rytande... och en och annan brunstig älg som brölar. Det här är VILDMARKEN!
Och här, "in the middle of nowhere" har vi nu förlagt vår lilla träningscamp under kommande vecka. Besvikelsen var stor efter Halmstads-cupen och de uteblivna framgångarna, och Ludde morrar fortfarande bara jag nämner "-Halmstad, rött kort, eller... du har ingen säng". Förresten, jag kan redan här avslöja att planerna INTE är av den underbara kvalitet som Sportcentrums planer är (ironi), utan här snackar vi om att jogga i halvmeterhögt gräs, ovanpå stenhårt grus.... 900 meter över havet!


Dag 1 och Klockan 1900
visslade jag i pipan och Ludde ställde snabbt upp iklädd träningsmundering och sedan joggade han 2,5 mil bakom min bil till "campen". Två minuters vila och en kopp vatten senare så startade vi skott-övningar under ett par timmar, och det var ingen lek. Mygg stora som sparvar anföll oss vildsint, när man slog ihjäl dom så stänkte det blod så man fick skölja av sig efteråt. Och som om inte det vore nog. När vi steg ut på "planen" så var den inhängnad a´la hockeyrink för att man inte skulle få hälsenorna avslitna av dom gigantiska norrländska lämmlarna. Om ni kollar in bilden här nedan så kan ni se att till och med molnen är farliga här uppe, riktigt spooky.


(Piraya in the sky)

Efter att ha dundrat, smekt, skruvat, vänstrat och lagt volley på volley så sprack till slut Luddes skor, så vi fick bryta upp det hela. Men innan vi stack tillbaka till byn så fick han "varva ner" i tjugo minuter på "hinderbanan", upp och ner i ursinnigt tempo ca 50-60 gånger. Allt medAN jag sakta sippade ur en medhavd kall "läsk". På väg till bilen så fick jag tyvärr zick-zacka genom en enorm knott-svärm, men det visade sig vara helt omöjligt. Så jag åkte vål på en ca 500 bett av dom små köttätande asen, och varje bett var väl i en tumnagel-storlek, så det sved fint när dom slet bort mitt kött. Som straff fick Ludde jogga även tillbaka till förläggningen, fast den här gången tre meter in i skogskanten bland buskar, bäckar och små myrar.

Jag återkommer en annan dag med lite mer träningsfakta, men nu måste jag försöka stoppa blodflödet, inte mycket kvar nu. Och jag får nog försöka släpa in Ludde också, för han kom hem två timmar efter mig och stöp rakt in i soptunnan vid garageuppfarten när vi kom hem. Så han kan väl få ett par timmars vila innan vi kör igång med nattpasset hehe...
Vi vill passa på att tacka alla sponsorer för att vi fick låna den eminenta träningsanläggningen, och hoppas på att vi får komma tilbaka nästa år igen. Tack till Idestugan, Bävercampen, Brollans Slöjd och Berits Muskelfix... TACK ;)


   
(klicka på bilderna för att se våra sponsorer på campen)

     
(Den underbart välklippta planen, och ludde i skott-träning.... och en ruggig demo av instruktören)


     
(Torrt, svårt och "no mercy", rena tortyren i Norrland... och en tränare med smak för det goda)

(Limpan 2008-07-31)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0